НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ:
За да използвате ЕКСТРИ е необходимо да се снабдите с универсален електронен подпис по
смисъла на Закона да електронния документ и електронния подпис (ЗЕДЕП). Такъв можете да набавите
от следните организации:
• ”Информационно обслужване” АД – интернет адрес http://www.is-bg.net/ ;
• ”Банксервиз” – интернет адрес http://www.bsbg.net/ ;
• ”Инфонотари” ЕАД - интернет адрес http://www.infonotary.com ;
• ”Спектър” АД - интернет адрес http://www.spektar.org .
На посочените адреси последвайте връзките към изискванията за издаване на Универсален
електронен подпис, за да разберете какви документи ще са Ви необходими за процедурата.
Самият електронен подпис е на специален носител – смарткарта с размерите на банкова карта.
Обикновено с електронния подпис се разпространява и т.нар. “устройство-четец”, което се
използва за разпознаване на картата-носител на електронния подпис от компютъра, на който ще
подписвате документи.
Има и варианти за други носители на електронен подпис, но те не са широко разпространени у нас в
момента и са по-скъпи – например USB устройство, което не изисква специален четец.
Подобряване на функционалността на системата ЕКСТРИ
/Системата/ и улесняване на публичните дружества и емитентите на ценни книжа при ползването й.
Считано от 30.03.2007 г. към досегашния списък с формати, които могат да се прикачват към
електронните форми на Системата, се прибавя и форматът “p7s”.
Форматът “p7s” е стандарт за електронно подписани документи и се поддържа от множество
безплатни софтуерни програми за подписване на електронни документи, както и от някои от
безплатните програми, които издателите на електронни сертификати в страната предоставят на
клиентите си. Съответните програми в максимална степен улесняват ползването на електронни
сертификати и позволяват подписването на широк набор от файлове.
Безплатна програма за подписване в този формат се предлага от Информационно обслужване (DSTool -
DSTool2.0.exe).
Процедура по регистрация на потребители за системата ЕКСТРИ
За да получи достъп до системата ЕКСТРИ лицето трябва да разполага със сертификат за
електронен подпис, издаден от някой от следните издатели: БАНКСЕРВИЗ АД, ИНФОРМАЦИОННО
ОБСЛУЖВАНЕ АД, ИНФО НОТАРИ, СПЕКТЪР АД. Електронния подпис трябва да съдържа информация за
номера по БУЛСТАТ на юридическото лице, което физическото лице представлява.
Регистрацията на електронния сертификат в системата става с попълването и изпращането в
“БФБ-София” АД на "Заявление за регистрация на електронен сертификат в системата ЕКСТРИ"
/Заявлението/.
За да се генерира Заявлението е необходимо електронния сертификат на потребителя, да е
инсталиран и наличен за използване на съответния компютър. При натискане на бутона "Вход в
системата" се извършва автоматична проверка дали използваният електронен сертификат е
регистриран в ЕКСТРИ.
При проверката системата използва информацията в сертификата относно идентификационния номер
(БУЛСТАТ) на дружеството-титуляр и името на физическото лице, на името на което е издаден
електронния сертификат. Успоредно с проверката за наличието или не на съответните БУЛСТАТ и
име в базата данни на системата ЕКСТРИ, се извършва и сравнение на идентификационния номер
(БУЛСТАТ) на дружеството-титуляр в наличната база данни на “БФБ-София” АД (относно дружествата,
чиито ценни книжа се търгуват на пода на борсата). При липса на съвпадение в базата на ЕКСТРИ и
съвпадение в базата на “БФБ-София” АД системата автоматично извежда съобщение:
"В системата ЕКСТРИ няма регистриран потребител с име: ..........................., по партидата на
дружество с БУЛСТАТ .......................... !"
За да може да бъде използван настоящият електронен сертификат за работа в системата ЕКСТРИ е
необходимо последният да бъде регистриран. За регистрация на електронен сертификат в
системата ЕКСТРИ е необходимо, лицето, на името на което е регистриран електронният сертификат,
да представи в БФБ на хартиен носител – ЗАЯВЛЕНИЕ за регистрация на електронен сертификат в
системата ЕКСТРИ”
След натискане на връзката “ЗАЯВЛЕНИЕ за регистрация на електронен сертификат в системата
ЕКСТРИ” системата извежда съобщение:
“Внимание! С настоящото Заявление в системата ЕКСТРИ ще бъде регистриран електронният
сертификат, който е използван за влизане в Системата. За генериране на автоматично попълнените
в Заявлението полета е използвана информацията в електронния сертификат. Заявител може да бъде
единствено лицето, на името на което е регистриран електронният сертификат.”
След натискане на бутона "OK" Системата генерира Заявление, в което автоматично се попълва
информацията налична в използвания електронен сертификат.
Заявителят е необходимо да попълни съответните празни полета на български език, след което да
отпечата така попълненото заявление. Подписаното заявление се изпраща в “БФБ-София” АД на
адрес: гр. София, ул. "Три уши" № 10.
След като електронният сертификат бъде регистриран в системата ЕКСТРИ Заявителят получава
автоматично съобщение, на електронния адрес наличен в електронния сертификат, за
потвърждаване на регистрацията.
Относно въпроси свързани с регистарацията на електронни сертификати в системата ЕКСТРИ
допълнителна информация можете да получите на телефон (+359 2) 937 09 34.
|